Nvidias nya RTX-serie som ersätter GTX-serien från hösten av 2018 lanserar en ny teknik som innebär så kallad strålspårning i realtid. Med den nya Turing-arkitekturen hävdar Nvidia att det blir en revolutionerande ny spelupplevelse med särskilt konstruerad hårdvara för just strålspårning i realtid. Det faktum att spelutvecklare idag inte i större skala implementerat den här tekniken skrämde dock inte Nvidia från att redan nu lansera de nya RTX-korten tillsammans med Battlefield 5 vars implementering av strålspårning ska testas.

Vad innebär strålspårning (eng: ray-tracing)?

Kortfattat förklarat så är strålspårning egentligen en spårning av ljusets reflektion mellan det dina ögon ser och objektet de kollar på. Ett objekt är ju som bekant belyst på ett eller annat sätt och detta ger upphov till att kunna spåra hur ljuset träffar objektet vilket skapar unika skuggor och reflektioner. Eftersom dessa beräkningar är otroligt prestandakrävande kan dessa inte renderas i realtid utan istället används en teknik som kallas för “rastrering” – en förinställd rendering baserat på hur ljuset “ställs in att träffa” objekten, enkelt förklarat. Skillnaden med strålspårning blir alltså att ljus istället ska spåras vilket innebär att en ljusstråle kan studsa från t.ex. en spegel till en glasruta tillbaka till spegelbilden. Dessutom kan den, baserat på strålen träffar objektet, variera i nyans.

Utmaningen som Nvidia nu hävdar att de har löst är alltså att i realtid kunna generera en sån här strålspårning vilket ska ge en otrolig upplevelse i spel. Så hur väl stämmer det?

Strålspårningens värde för spelupplevelsen med RTX 2070

Eftersom Battlefield V är ett spel med välgjord grafik och dessutom säljs ihop med de nya RTX-korten samt har stöd för strålspårning är det en no-brainer att detta måste testas tillsammans med RTX 2070.

Nvidias RTX 2070 och uppåt har vad Nvidia kallar för “Tensor-cores” vilket är särskild hårdvara för just strålspårning (ray-tracing) i realtid. RTX 2070 har 42 st sådana kärnor och RTX 2080 har 57 st.

Är då instegsmodellen RTX 2070 kapabel att klara av strålspårning?

Battlefield V – Ultra/1440p/Ray-tracing på

För att få igång Ray Tracing behöver vi aktivera DirectX 12 och slå på Ray Tracing. Det första vi noterar är att när vi sätter igång Ray Tracing på hög går fps:en ner drastiskt.

I vårt test på Devastation i Conquest läge får vi en average fps på 27.1 med mängder av frame drops ner till 3 fps, så det hackar sig fram ganska friskt beroende på hur mycket som händer på skärmen.

Ray Tracing High/Graphics Ultra @ 1440p

Med RTX 2070 kan vi därför utesluta Ray Tracing på high och samtidigt förutsätta en stabil spelupplevelse i Battlefield V.

När vi däremot ändrar till “Low” på Ray Tracing noterar vi en betydligt stabilare fps och spelet upplevs flyta bättre. Det förekommer viss hack t.ex. i kyrkan där det är mycket eld och skräp som flyger omkring vilket pressar CPU och GPU. Den genomsnittliga fps:en landar på 47 med drop ner till 29. Aldrig någon “frysbild” vilket nästan kunde upplevas när Ray Tracing sattes till hög.

Ray Tracing High/Graphics Ultra @ 1440p
Ray Tracing Low/Graphics Ultra @ 1440p

Så om man av princip vill ha Ray Tracing igång i 1440p Ultra gäller inställningen Low för ett RTX 2070. Dock kommer ni inte nå 60 fps men dock en klart spelbar fps.

En jämförelse av EVGA RTX 2070 Black Ray Tracing Low/High

För att vara riktigt ärlig noterar jag knappt någon märkbar effekt av just Ray Tracing sett i jämförelse mellan low, high eller ingen Ray Tracing mer än en kraftig prestandaförlust när det sätts på.


Jag är fortfarande kluven till vad det här egentligen är för teknik som är så revolutionerande. Eftersom jag knappt ser effekterna av strålspårning i Battlefield V, så undrar jag om det verkligen finns ett mervärde i dessa “Tensor-cores” vilket ska motivera Nvidias prishöjning på RTX-korten.

Sammanfattning

Riktiga entusiaster i 4K kommer förmodligen att vilja “maxa” allting inklusive ev. ray-tracing, men för en mellanmjölksgamer ser jag inte alls något värde med just ray-tracing i jämförelse med att vara utan. För att vara ärlig känns det i nuläget som en marknadsföringsgimmick och något för youtubers att skapa innehåll om (t.ex. Linus Tech Tips och andra).

Någon märkbar effekt på annat än fps kan jag inte säga finns i åtminstone Battlefield V. Det kan komma fler tester i andra spel men förmodligen är dessutom RTX 2070 ett för klent kort för att på riktigt utnyttja tekniken. Är Ray-Tracing Nvidias version av sagan om kejsarens nya kläder?